Prima pagină   |  Procesul legislativ   |  Avize / Adresări / Declarații / Note informative CALM | Avizul CALM privind proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative înregistrat în Parlamentul Republicii Moldova cu nr. 17 din 24 ianuarie 2014

vezi mai mult

Adresarea CALM către APC în vederea excluderii riscului de a înregistra restanțe la plata salariilor în APL!
03.07.2019     
 
Adresare cu privire la calcularea termenelor de publicare a actelor în Registrul de stat a actelor locale
03.05.2019     
 
ADRESARE privind adoptarea și intrarea în vigoare a legislației în domeniul notarial
02.05.2019     
 
Aviz la proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la Consiliul național pentru protecția drepturilor copilului (număr unic 117/CS/2019)
15.04.2019     
 
Aviz la proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea anexelor nr. 1 şi nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1468/2016 (Numar unic 50/MEI/2019)
11.04.2019     
 

Avizul CALM privind proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative înregistrat în Parlamentul Republicii Moldova cu nr. 17 din 24 ianuarie 2014

      
03.03.2014    

În adresa Congresului Autorităţilor Locale din Moldova (CALM) a parvenit solicitarea din partea Comisiei juridice, numiri și imunități a Parlamentului Republicii  Moldova de a aviza proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 17 din 24 ianuarie 2014.

CALM a consultat membrii săi și a analizat prevederile documentului în cauză prin prisma respectării drepturilor autorităților publice locale şi a principiilor de organizare și funcționare a administraţiei publice locale și a ajuns la concluziile expuse mai jos.

Unul din principiile controlului administrativ efectuat de Cancelaria de Stat prin intermediul Oficiilor teritoriale este -  neadmiterea limitării dreptului autorităţii administraţiei publice locale de a administra în mod autonom, în condiţiile legii, afacerile ce ţin de propria competenţă. Proiectul în cauză însă, în mare parte și în mod evident încalcă acest principiu, precum și toate principiile de organizare și funcționare a administrației publice locale și principiile autonomiei locale,care garantează dreptul autorităţilor publice locale de a reglementa şi gestiona, conform legii, sub propria lor responsabilitate şi în interesul populaţiei locale, o parte importantă din treburile publice este totalmente denigrat prin acest proiect.

O bună parte din propunerile din acest proiect vor genera imixtiune în activitatea APL dar și în activitatea altor organe centrale, cărora prin lege le-au fost atribuite competențe în efectuarea unor controale.  Nemaivorbind de faptul că volumul de lucru ce își asumă Oficiile teritoriale se va dubla sau tripla odată cu acordarea dreptului oficiilor de  a documenta contravenții administrative, ceea ce poate genera un haos în activitate prin faptul lipsei cadrelor competente și insuficiența de resurse umane. .

Proiectul de lege, prin posibilitățile limitate ale APL de a contesta acțiunile Oficiilor teritoriale va conduce inevitabil la abuzuri de putere din partea specialiștilor și a Șefilor Oficiului în teritoriul administrat, ceea ce în condițiile unor ani electorali este foarte periculos si se va transforma într-o bâtă asupra celor cu alte viziuni. Oferirea oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat a competenței de constata contravenții va duce inevitabil la depășirea atribuțiilor de către colaboratorii din cadrul oficiului.  

Printre actele normative și documentele fundamentale care se încalcă prin acest proiect de lege menționăm: Constituția Republicii Moldova (art. 109-112), Carta Europeană a Autonomiei Locale (ad integrum), Legea administrației publice locale (art. 3-6, etc.), Legea cu privire la descentralizare (art. 3, 5, etc.), Legea privind aprobarea Strategiei Naționale de descentralizare, Rapoartele și recomandările Consiliului Europei etc.

În fine, se creează impresia că acest proiect urmărește crearea unor instrumente suplimentare de presiuni administrative, pecuniare și de altă natură asupra autorităților locale. Acest proiect și o astfel de abordare contravine și distorsionează în mare parte efortul Guvernului actual de a demonstra atașamentul real la valorile europene și determinarea de a respecta angajamentele sale pe plan intern și extern din domeniul descentralizării și consolidării autonomiei locale. Inclusiv, acest proiect contravine programului de guvernare și Strategiei Naționale de Descentralizare. În această variantă și formulă, proiectul dat de lege oferă temeiuri reale și suficiente pentru contestare la Curtea Constituțională.            

Prin urmare, luând în considerație cele menționate mai sus și faptul că acest proiect conține multiple prevederi discutabile care afectează grav principiile fundamentale ale autonomiei locale, CALM propune ca să fie creat un grup de lucru cu participarea autorilor, reprezentanților Guvernului, Parlamentului și CALM, în vederea eliminării deficiențelor respective. Cu atât mai mult că în acest sens există o experiență bună a Parlamentului, în cazul Legii privind serviciul public de alimentare cu apă și canalizare.   

Avizul CALM privind proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative înregistrat în Parlamentul cu nr. 17 din 24 ianuarie 2014