Prima pagină   |  Procesul legislativ   |  Avize / Adresări / Declarații / Note informative CALM | Aviz la proiectul de lege „Pentru modificarea și completarea Legii nr. 354 – XV din 28.10.2004 cu privire la formarea bunurilor imobile”

vezi mai mult

Adresarea CALM către APC în vederea excluderii riscului de a înregistra restanțe la plata salariilor în APL!
03.07.2019     
 
Adresare cu privire la calcularea termenelor de publicare a actelor în Registrul de stat a actelor locale
03.05.2019     
 
ADRESARE privind adoptarea și intrarea în vigoare a legislației în domeniul notarial
02.05.2019     
 
Aviz la proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la Consiliul național pentru protecția drepturilor copilului (număr unic 117/CS/2019)
15.04.2019     
 
Aviz la proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea anexelor nr. 1 şi nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1468/2016 (Numar unic 50/MEI/2019)
11.04.2019     
 

Aviz la proiectul de lege „Pentru modificarea și completarea Legii nr. 354 – XV din 28.10.2004 cu privire la formarea bunurilor imobile”

      
29.05.2014    

În adresa Congresului Autorităţilor Locale din Moldova (CALM) a parvenit solicitarea din partea Agenției Relații Funciare și Cadastru de a aviza proiectul legii „Pentru modificarea și completarea Legii nr. 354 – XV din 28.10.2004 cu privire la formarea bunurilor imobile”.

 

CALM a consultat membrii săi a analizat prevederile documentului în cauză prin prisma respectării drepturilor şi principiilor autorităţilor administraţiei publice locale, inclusiv, propunerile specialiștilor din cadrul autorităților administrației publice locale și a ajuns la concluziile expuse mai jos. 

Constatări/obiecții principale

Analizînd proiectul de lege vizat, CALM a constatat că în general modificările și completările  propuse de Agenție sunt utile prin faptul excluderii lacunelor în legislație și au ca scop perfecționarea cadrului legislativ actual din domeniul formării bunurilor imobile.

Totodată, în opinia CALM, sunt necesare unele clarificări suplimentare în partea ce ține de acordul proprietarilor bunurilor imobile la reparcelare, inclusiv identificarea concreta a funcționarului public ce va deține dreptul de a autentifica acordul proprietarilor tuturor bunuri imobile, prin care aceştia renunţă la hotarele existente ale terenurilor şi acceptă hotarele noi stabilite de planul urbanistic de detaliu sau proiectul de organizare al teritoriului aprobat în conformitate cu legislaţie în vigoare.

Proiectul de lege nu identifică soluția în cazul în care proprietarul bunului imobil ce face parte din sectorul de reparcelare este plecat peste hotarele țării sau este decedat.

Conform art.131 alin.2 din legea vizată, reparcelarea se efectuiază numai dacă există acordul proprietarilor tuturor bunurilor imobile. În practică însă deseori se întîmplă,că unii proprietari sunt plecaţi, în cel mai bun caz, terenul este prelucrat de rude, cunoscuţi, care nu au drepturi de a primi decizii asupra terenului dat. Or, în cazul în care proprietarul bunului este decedat și nu sunt identificați succesorii de drept ai bunului imobil.

În context, pentru valabilitatea actului juridic este necesar să fie consimțămîntul -  este manifestarea, exteriorizată, de voinţă a persoanei de a încheia un act juridic și este valabil dacă provine de la o persoană cu discernămînt, este exprimat cu intenţia de a produce efecte juridice şi nu este viciat, conform art.199 Cod  civil. Tot odată, art. 201 Cod civil statuiază că, actul juridic se consideră neîncheiat în cazul în care esenţa consimţămîntului nu poate fi determinată cu certitudine nici din exprimarea exteriorizată şi nici din alte circumstanţe ale încheierii sale.

Astfel, ar fi binevenit de a identifica soluții pe cazurile concrete privind modalitatea de a obține acordul proprietarilor prin care aceştia renunţă la hotarele existente ale terenurilor şi acceptă hotarele noi stabilite de planul urbanistic de detaliu sau proiectul de organizare al teritoriului aprobat în conformitate cu legislaţie în vigoare.

Ca o soluție ar fi oportun de a aplica prin analogie prevederile cap.VIII din Codul de procedură civilă.

Articolul 131 alin.2 al proiectului de lege nu menționează expres la care autorități locale se referă de nivelul unu sau de nivelul doi.

Proiectul Legii prevede completarea unei noi atribuții privind autentificarea acordului proprietarilor de persoana cu funcţie de răspundere a administraţiei publice locale. În textul articolului este folosită noțiunea de „autoritate publică locală”, fără a preciza despre care nivel al administrației publice locale este vorba, de nivelul unu sau de nivelul doi? Nu este clar mecanismul, cine anume va face această autentificare? Probabil va fi necesar a acorda acest drept primarului, sau este vorba de un angajat al primăriei – inginerul cadastral sau secretarul consiliului local, de exemplu. 

 Art.131 alin.6 sa fie expus într-o formă mai explicită.

În cazul, dacă procedura de reparcelare este solicitată de către proprietarii terenurilor, conform art.19 alin.3 al legii nr.354 decizia respectivă este prerogativa proprietarilor, iar pentru transparenţă, noul  plan  geometric, sau proiectul de formare, ca anexă la decizia de formare, se prezintă proprietarilor pentru aprobare de către majoritate ( pr.verbal).

La acestă etapă desigur ar putea să apară discuţii, dezbateri, fiindcă în procesul reparcelării apare oportunitatea şi ispita de schimbare a locului parcelei ( pe o porţiune de teren mai bun sau invers), însă după aprobare se vor exclude litigiile pe viitor. 

Din partea APL ar fi suficient să fie doar coordonat de către primar şi inginerul cadastral al primăriei. Aceiaşi normă ar putea fi şi în cazul, cînd reparcelarea este iniţiată de APL, fiindcă aceasta implică oricum acordul proprietarilor, adică deţinătorii de terenuri dau acordul la reparcelare.

Desigur, aprobarea planului prin decizia consiliului local ar putea fi mai rapidă însă trebue ţinut cont de faptul, că proprietarii ar trebui să fie informaţi despre planul elaborat, mai mult ca atît, unii proprietari vor dori să-şi vadă mai întîi hotarele în natură, apoi să aprobe decizia şi proiectul de reparcelare. Considerăm, că proiectul vizat trebue să prevadă diverse cazuri şi să stabilească clar soluţiile.

 Propuneri

În baza celor menționate mai sus, CALM vine cu următoarele propuneri:

1) Identificarea soluției privind înștiințarea proprietarii terenurilor ce sunt plecați peste hotare sau a succesorilor, în cazul decesului proprietarului.    

2) Concretizarea în textul legii despre care autoritate locală este vorba. Respectiv, unde e cazul, de menționat expres autoritatea publică locală de nivelul unu sau doi. Stabilirea persoanei concrete ce ar deține dreptul de a autentifica acordurile proprietarilor.

3) Stabilirea soluțiilor concrete în cazul aprobării proiectului de formare a terenurilor.

 

Aviz la proiectul de lege „Pentru modificarea și completarea Legii nr. 354 – XV din 28.10.2004 cu privire la formarea bunurilor imobile”